Film- és férfimagazin

Ez a kedvencem: “Al Pacino anyai nagyszülei annak idején egy bizonyos Corleone nevű faluból vándoroltak ki Amerikába.”

Mi lehet jobb egy családi drámánál, némi erőszakkal dúsítva! 🙂 Szoktam nevetni azon, hogy “dráma”, “akció” vagy “életrajzi” megjelöléssel hirdetik vagy helyezik fel a filmet egy – egy internetes oldalra…, “életrajzi”??? Kié? Akció? Azért, mert lövöldöznek benne? Egyszerűen ez egy: gengszter film vagy maffiózó film! Szerintetek miért nem írják ki az infó oldalak ezt a “kategóriát”?

Ezt senki sem gondolta volna, még a készítők sem, amikor az egész sztorit és más egyébbel a forgalmazóhoz bevitték az ötletüket. Sőt! 1972-ben, amikor a #MarioPuzo és #FrancisFordCoppola forgatókönyv álmából, elkészült a 6 millió dolláros film, senki sem gondolta, hogy egy ekkora kulktuszfilm lesz belőle és, hogy közel 300 millió dollárt fog hozni a konyhára a készítőknek. Rengeteg – nem csak tematikájában -, filmes listán, világszerte, minden idők legjobb filmje a Keresztapa első része és/vagy a trilógia!
A három rész össz bevétele 2016-ig közel 13 milliárd dollár.

1977-ben készült egy négyepizódos televíziós változat a Keresztapa 1 és 2 anyagaiból, Francis Ford Coppola felügyelete alatt. Ebben időrendbe állították a két film eseményeit, így például Szicíliában kezdődött a gyerek Vitóval, amit ugye moziban csak a második film flashbackjeiben láthattunk. Ezenkívül tartalmazott jó néhány plusz, a filmekből kivágott anyagot is (ezeket később a DVD-kiadások extrái általában szintén felvonultatták).

Tudtátok, hogy a film elkészítésről és annak igen csak szövevényes, durva történelméről sorozat készült? #TheOffer címmel a #Paramount pluszon tudjátok megnézni. A sorozatban szerepel James fia, #MichaelGandolfini is.

Mario Puzo és Francis Ford Coppola The Offer
Mario Puzo és Francis Ford Coppola személyesen és The Offer című sorozatban

A sorozatban nagyon jól bemutatják, hogy az igazi film elkészítését, hogyan és miként akadályozta az igazi maffia, a 1970-es évek elején. A gengszter világ még odáig is elment, hogy szakszervezetivel – akik valójában gengszterek voltak -, tiltakoztak, tűntettek az utcán, rossz színben tünteti fel az olasz-amerikaiakat. Joe Colombo New York-i gengszter család feje, pedig személyesen is „közbenjárt”…, de végül is sikerült a stúdiónak megegyeznie velük.

Tudtátok: a macska Marlon Brando kezében, akit simogat az alul csatolt híres kezdőjelenetben, eredetileg nem szerepelt a forgatókönyvben. A színész a stúdió területén kóborolva szedte össze, a kis házi kedvencet. A cica annyira dorombolt a felvételek alatt, hogy Brando szövegének nagy részét később utószinkronban kellett pótolni. Ettől a filmtől kezdve pedig szabályos divat lett a mozis és tévés főgonoszok számára a macskasimogatás. Marlon Brando mindössze 47 éves volt, amikor eljátszotta az idős családfőt, sok munkát adva ezzel a sminkeseknek. Marlon Brando azt akarta, hogy Vito Corleone úgy nézzen ki, mint egy bulldog, ezért a próbafelvételekhez vattával tömte ki a pofazacskóját. Később a forgatáson ezt a hatást már szakember által készített protézissel érték el.  ITT  megnézhetitek mi volt benne!

Mind a három részben, ha a narancs gyümölcs felbukkan, mindig meghal valaki, rövidesen.

Első részből, egy apró jelenet:

 

Tudtátok: a filmben a Corleone fiúk húgát, Conniet játszó #TaliaShire a rendező Francis Ford Coppola húga (eredetileg #TaliaRoseCoppola), és először nem is akarta neki adni a szerepet, mert félt a nepotizmus vádjától. A rendező lánya, a később maga is Oscar – díjas filmrendezővé lett #SofiaCoppola is szerepel a filmben: a nevezetes keresztelési jelenetben három hetesen ő a kisbaba, majd a harmadik részben ő játssza Michael lányát!

Színészek, akik szóba jöttek Michael Corleone szerepére: Martin Sheen, Warren Beatty, Jack Nicholson, Dustin Hoffman, Alain Delon, Burt Reynolds, Ryan O’Neal, sőt még Robert Redford is. Végül James Caan kapta meg, de aztán sikerült megszerezni Al Pacinót, és Caanhoz vándorolt Sonny Corleone szerepe. James Caan a karaktere agresszív megnyilvánulásainak eljátszásakor gyakran improvizált, mint például a sógor elverésekor, vagy a fotósok vegzálásakor. Ilyenkor túl is tudott lépni egy határt (lásd szemeteskuka), de legalább a partnerei arcán a rémület valós.

A híres-neves lófej az ágyban igazi volt. Egy vágóhídról kapták, ahol naponta több tucat lovat vágtak le — hogy kutyaeledelt készítsenek belőlük. Orson Welles pedig nagyon komolyan lobbizott azért, hogy ő játszhassa el Vito Corleonét, és Francis Ford Coppolának komoly szívfájdalmat okozott visszautasítani az egyik példaképét, de addigra már megállapodott Brandóval, és eredetileg is neki szánta a szerepet.

A Luca Brasit játszó Lenny Montana annyira ideges volt attól, hogy Brandóval forgathat, hogy az első közös jelenetükben (az esküvő alatti meghallgatásnál) belezavarodott a szövegébe. Viszont ez annyira tetszett Coppolának, hogy benne hagyta a filmben, és utólag felvettek egy külön jelenetet arról, hogy Brasi bebocsátásra várva próbálja betanulni a Donnak szánt szövegét.

 

A Keresztapa három Oscar-díjat nyert: a legjobb film, a legjobb férfi főszereplő és a legjobb adaptált forgatókönyv elismerését. Ezenkívül nyolc további kategóriában jelölték. A díjátadón viszont a háromból két díjat nem vette át az, aki valójában nyerte. A forgatókönyvért járó aranyszobrocskát (az eredeti regényt is író) Mario Puzo helyett a lánya kapta kézhez a színpadon, Marlon Brando pedig egy népviseletbe öltözött indián nőt (mint később kiderült: színésznőt) küldött maga helyett — aki felolvasta az üzenetét, amelyben a színész visszautasította a díjat, tiltakozásul az amerikai kormány és filmipar őslakosokkal kapcsolatos politikája miatt. (őrülten nagy riszpekt Marlonnak!!! – a szerk.) Al Pacino pedig el se ment a gálára, mert zokon vette, hogy a legjobb mellékszereplők között jelölték, miközben sokkal több jelenete volt a filmben, mint a főszereplőként számításba vett Marlon Brandónak.